Jongeren en bedrijven samen laten komen
Yellow Light is een project voor creatieve jongeren, die hun creativiteit graag aan de inwoners en bezoekers van Haarlem en ondernemingen laten zien. De deelnemende jongeren worden gekoppeld aan opdrachtgevers van Haarlemse ondernemingen, zodat ze samen met hen dit creatieve avontuur aangaan. Deze samenwerking zal resulteren in een creatief eindproduct voor de Haarlemse ondernemingen, waarbij er tijdens het ontwerpproces aandacht is geweest voor de (eventuele) materialen, grondstoffen, halffabrikaten, restproducten, missie, visie en de belangen van het bedrijf waarvoor de jongeren aan de slag gaan. Dit zodat het bedrijf zich herkent in het eindresultaat en deze binnen het bedrijf kan tonen, waardoor de creativiteit van de jongeren daadwerkelijk een podium heeft gekregen.
Het project Yellow Light bestaat uit twee fases om tot deze eindproducten en doelen te komen.
120 uur creëren
In 120 uur is het de bedoeling dat de jongeren en hun aangewezen contactpersonen komen tot een creatief eindproduct voor de Haarlemse organisatie. De eerste uren zullen in het teken staan van de kennismaking, waarna de jongeren met de opdracht aan de slag gaan. De jongeren en hun opdrachtgevers zijn vrij om zelf te bepalen voor welke creatieve vorm zij kiezen. De jongeren krijgen op een locatie in Haarlem de mogelijkheid om hieraan te werken binnen de 120 uur; de creatiedagen. Daarna zijn zowel het bedrijf als de kunstenaar de eigenaar van het resultaat.
De kunstroute
Na deze vijf dagen worden alle kunstwerken tentoongesteld binnen de deelnemende bedrijven. Zo vormen de eindresultaten samen de Yellow Light route. Deze route is onderdeel van de kunstroute van de Kunstlijn Haarlem, iedereen is op 2 en 3 november welkom is om de creaties van de jongeren te bewonderen binnen de Haarlemse ondernemingen langs de Kunstlijn. De makers van de kunstwerken zullen tijdens de kunstroute aanwezig zijn, zodat zij hun eindresultaat aan bezoekers kunnen presenteren.
Het kunstwerk is minimaal een maand te bezichtigen binnen het bedrijf, maar natuurlijk is het het leukst als het onderdeel wordt van de ruimte.